Jardu asi nemusím dlouze představovat. Má najeto velkou spoustu kilometrů na velké spoustě motorek. Pro CFMOTO je rozhodně čest, že sedlal hned dva ze strojů jeho produkce. Tentokrát se ale budeme ptát hlavně na loňskou novinku a jednu z nejprodávanějších motorek u nás – CFMOTO 450MT, kterou Jarda prohnal doslova po celém světě.
Kolik kilometrů teď na 450MT vlastně máš? Nestíhám to počítat…
To se ti ani nedivím, nemít před očima stále ten tachometr, už v tom mám taky guláš. Kilometry hlavně stále přibývají. Momentálně má motorka najeto 55 555 km (v mauritánské poušti 150 km před Nouakchottem), 11 měsíců, 3 kontinenty, 26 států.

Už nestíhám počítat ani ty země, kde všude jsi na 450MT byl?
No, se 450 těch zemí tolik není. Maroko bylo dvacátou zemí, pak jsem ale jel ještě do Portugalska, kde se konalo představení 800 MT-X, takže teď je to nějakých 21 zemí.
Máš nějaké místo, které ti utkvělo v paměti v souvislosti s 450MT? Kam se nejlépe hodilo, kde jsi si říkal takové to “sem ta motorka prostě patří”?
To právě byly ty “stány”, byly to pouště a hory, a ta motorka se tam cítila jako doma. Dostala pořádně na frak, byla hodně zatížená, ale nijak se to na ni nepodepsalo.

CFMOTO 450MT a výbava
MT je hned v základu slušně vybavené nejen pro offroad, ale na cesty to chce přece jen něco navíc, jakou výbavu na motorce máš?
Já jsem zvyklý na testovacích motorkách jezdit v základu, ale vzhledem ke své postavě,187 cm, mám na MT zvednutá řídítka, zvednuté sedlo a vyhřívané rukojeti. Taky mám lepší kryt motoru pro jízdu v terénu. A to je vše, co jsem se rozhodl tam dát, aby mi jízda víc vyhovovala.

Když jedeš na několik týdnů, potřebuješ toho s sebou celkem dost, nechyběl ti někdy výkon?
Výkon mi opravdu nechybí. Jsem zvyklý jezdit s motorkami nízkých kubatur. Je potřeba to točit a řadit. Tahle motorka má ale výkonu až až, což se potvrdilo na Pamir Highway, kde jsem si musel poradit s těmi třítisícovými, a kde jsem jel celkem naložený. Předjížděl jsem auta. Ta motorka jede jak z praku, jen se to s ní musí umět. Motorka dokáže jet trvale 135 až 140 km/hod, dá se s ní udělat slušný cestovní průměr. Já jsem ujel 745 km na jeden zátah.
450MT a pneumatiky
Sériové gumy ti už asi taky nevydržely, jaké obutí na 450MT jezdíš?
Musím říct, že ta sériová CTSka mě překvapily. Nedával jsem jim velkou životnost. Je fakt, že jsem je střídal, ale zase jsem se k CTS vrátil. Teď mají za sebou 10 000 km, a podle mě mají před sebou ještě dalších 5 000 km. Takže myslím, že dám v pohodě 15 000 km na originálech. Teď mám ale svoje obutí, E07+, a ty používám hlavně proto, že vím, že na nich najedu přes 20 000 km.

Najel jsi přes 100 000 km i na 800MT, kdyby sis měl jednu z nich vybrat, kterou?
Jo s osmistovkou to byla paráda, takový cestovní motocykl. Kdybych si měl ale vybírat, vyhrála by 450tka pro svojí lehkost, obratnost. Do plusů můžu i spotřebu. Prostě mnohoúčelový motocykl, se kterým jsem maximálně spokojený co do jízdních vlastností, tak i vzhledu.
Většina cestovatelů preferuje velký motor a výkon, ale je to nutné? Nestačí malý dvouválec?
Myslím, že jsem na to už odpověděl. Vlastně způsob používání a destinace, které navštěvuji, ukazují, že to je motocykl naprosto vhodný pro adventure cestování, a to dokonce i ve dvou, což jsem vyzkoušel.

Je něco, co bys vzkázal lidem, kteří chtějí někam vyrazit na motorce?
Jediný, co můžu vzkázat je, aby opravdu vyrazili, protože není nic krásnějšího, než poznat svět ze sedla motocyklu.