CFMOTO 800MT-X exkluzivně z Portugalska!

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Samozřejmě, že jako první jsme dostali možnost osedlat žhavou a hlavně očekávanou novinku pro letošní rok – cestovní enduro 800MT-X, které posouvá hranice řady 800MT zase o další úroveň dál, respektive pryč ze silnice, protože co si budeme povídat, tohle je hlavně o terénu!

800MT-X_portugalsko

Už model 800MT se rozhodně nebojí šotolinových cest, ale přeci jen je to motorka zaměřená hlavně na cesty. To MT-X bylo od začátku stavěné směrem mimo opevněnou vozovku. Záměrně říkám, že od začátku stavěné, protože tohle rozhodně není jen nějaký ten facelift základního MTčka, ale jde o úplně novou motorku, na které se v CFMOTO pracovalo pořádnou dobu. Výsledek ale rozhodně stojí za to!

Rozdíly oproti MT jsou vidět na první pohled. Motorka je opticky lehčí a štíhlejší. Ono aby ne, když je o 11 kilo lehčí, než MT. Má užší sedlo, které tvoří jeden kus, takže se po něm v terénu lépe pohybuje. Je také užší, alespoň v oblasti nohou jezdce. To pomáhá ovládání motorky hlavně při jízdě ve stupačkách. Co je ale nejmarkantnější, a podle čeho MT-X poznáte na první pohled, je zvednutý přední blatník a dvojice nádrží po stranách motorky, které pojmou 22 litrů paliva, které je umístěné proklatě nízko a razantně tak snižuje těžiště motorky a pokud o ježdění trochu něco víte, je vám jasné, co to znamená – mnohem lepší ovladatelnost.

Upravený je ale samozřejmě i podvozek. Tlumiče mají zdvihy 230mm a mají na starost kola s poctivými endurovými rozměry 21¨ vpředu a 18¨ vzadu. O zpomalení se starají brzdy od J.Juan, které jsou odladěné pro sportovnější jízdu. Za řídítky čeká na jezdce klasický pohled na přehledné ovladače a barevný TFT displej s možnosti připojení telefonu s funkcí car play. Ten je ale na rozdíl l od MT umístěný na výšku, což umocňuje rallye look téhle mašiny.

Ale co motor? O pohon se stará osvědčená osmistovka od KTM. Ten je ale v MT-X přeladěný a má posílené především pásmo středních otáček, což samozřejmě pomáhá jízdě v terénu. Maximální výkon CFMOTO 800MT-X je 67kW v 8250 otáčkách. Zajímavý je ale nárůst točivého momentu na konečných 85Nm, které ale máte k dispozici už v 6500 otáčkách. Motor má navíc dokonale vyhlazený průběh a reakce na otočení elektronického plynu je okamžitá. Jezdec má ale neustálou kontrolu nad tím, co se děje pod zadním kolem a dávkování plynu je absolutně přesné. Pokud byste se přeci jen zalekli nálože koní, je tu kontrola trakce, která vyřeší případný problém s protáčením zadního kola. Motor také můžete nastavit do několika režimů včetně mapy pro déšť, která omezí výkon a zjemní odezvu na plyn. Brzdy jsou samozřejmě opatřené systémem ABS.

Pokud se ptáte, zda jde elektronika pro jízdu v terénu vypnout, tak ano! Vypnout můžete ABS na zadním kole i kontrolu trakce. A ano, jde to podobně jednoduše jako u terénního sourozence 450MT, 3vteřinovým stisknutím tlačítka „M“ (Mode). Palec nahoru za jednoduché řešení! Motorka je tak připravená drtit šotoliny se zadním kolem stranou, nebo si můžete užívat dlouhou jízdu po zadním kole, protože motor na to má rozhodně síly dost!

K motorce je už teď v nabídce široká řada příslušenství. Cestovatele potěší sada kufrů, offroaďáky zase bytelný kryt motoru, nebo padací rámy. No a v Portugalsku jsme se potkali i s pány ze Slovinska, kteří pro MT-X nachystali výfuk s logem Akrapovič! Už v základu má MT-X kryty rukou, které rozhodně zabrání nakupování náhradních páček v případě nějakého toho odložení v terénu.

Po jízdě po portugalských silničkách a hlavně šotolinách můžeme bez obav říct, že tahle motorka se rozhodně povedla! Dokáže vás pobavit na okreskách, kde vás podrží perfektně fungující podvozek a dobré obutí, ale i v terénu, kde si můžete užívat výkon dvouválce se zábavným charakterem a hlavně perfektní ovladatelnost, kterou má na svědomí nízko položené těžiště a celkově nedurově úzká stavba motorky. Takže pokud to myslíte s offroadem vážně, je pro vás MT-X to pravé!

Motor

Řadový dvouválec, kapalinou chlazený
4-taktní, DOHC, 8 ventilů 

Zdvihový objem

799 ccm

Vrtání / zdvih

88,0 x 65,7 mm

Kompresní poměr

12,7 : 1

Výkon

67 kw / 8 250 ot./min.

Kroutící moment

85 Nm / 6 500 ot./min.

Převodovka

manuální, 6 rychlostí, rychlořazení (Quickshifter), spojka s prokluzem („antihoppingová“)

Délka

2 288 mm

Šířka

945 mm

Výška

1 426 – 1 476 mm

Výška sedla

870 mm

Světlá výška

240 mm

Pohotovostní hmotnost

220 kg

Odpružení

Přední Yu’an 48mm plně stavitelná vidlice „Upside-down“,
zdvih 230 mm
Zadní Yu’an stavitelný „monoshock“, 230 mm zdvih

Brzdy

J. Juan, přední dvojitý kotouč Ø 320 mm,
zadní kotouč Ø 260 mm

Pneumatiky

Přední 90/90 R21
Zadní 150/70 R18

Palivová nádrž

22 l