CFMOTO Gladiator Z1000 Sport A PÁSY Camso

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Čtyřkolka na pásech je v hlubokém prašanu neskutečně zábavná záležitost. Když ale pásy obujete na bugynu a ještě na ni nasadíte kabinu, nemá to chybu a jediné, co vás z vyhřáté kabiny může dostat, je prázdná nádrž!

cfmoto_z1000_sport_camso

Už na suchu nás Z1000 Sport nadchlo. Za rozumné peníze dostanete litrový dvouválec a bytelný podvozek a to vše v moderním kabátě. Na suchu byl výkon motoru tak akorát a odpovídal podvozku i volnočasovému zaměření stroje. Bude ale stačit, když na CFMOTO obujeme pásy Camso UTV a k tomu přidáme kabinu DFK s vytápěním? Je jen jedna možnost, jak to zjistit!

Už na první pohled na mě zimně nastrojené zetko udělalo dojem. Mašina je díky pásům a adaptérům mnohem širší než na kolech a na mohutnosti jí přidává i praktická kabina, která i slušně vypadá. Bugyna potřebuje trochu jiné pásy než klasická čtyřkolka. Jsou mohutnější a ty zadní jsou delší, aby se lépe rozložila vyšší hmotnost na plochu. Jinak je ale konstrukce stejná jako u čtyřkolky a i montáž je stejně rychlá a složitá. UTV pásy jsou ale samozřejmě o něco dražší.

Kabina se vyplatí

Když jezdíte na pásech v klidu, je to v pohodě, pásy sice házejí sníh, ale ne nijak drasticky. S bugynou ale rozhodně v klidu jezdit nechcete, a to je problém. Vnitřek je hned plný sněhu a vy po pár minutách sedíte v mokru a zimě. Zážitek je pak pryč. Vyzkoušeli jsme si to před dvěma lety na horách a rozhodně není o co stát. Kabina je tedy skoro nutností. No a poslední dobou v podstatě není lepší volby než DFK. Je to česká firma, která má už dlouholeté zkušenosti a kabiny dodává třeba i pro rangery britské záchranné služby. Kabina má vychytané všechny mouchy a funguje bezvadně. Nemůže chybět výklopné přední okno kvůli větrání a malá okénka ve dveřích. Samozřejmostí je stěrač, ale hlavně topení s ofukem předního skla. Díky němu můžete i v mrazu jezdit v lehké bundě a budete v pohodě.

Do závějí

Jak už jsem psal na začátku, na bugyně jsou speciální pásy pro UTV, které se opravdu vyplatí. Bugyna za sebou díky nim nechává v podstatě stejně hluboké stopy jako čtyřkolky, které s námi jezdily. To znamená, že i průchodnost terénem je srovnatelná se čtyřkolkou. Jediné, co vás bude limitovat, je šířka a výška stroje, která je samozřejmě větší než u čtyřkolky.

Díky své délce a šířce má stroj vynikající stabilitu. Můžete jet hlubokým sněhem, projíždět závěje nebo jezdit v kolejích… Je v podstatě jedno, co zrovna máte pod pásy – kam natočíte volant, tam bugyna jede. Funguje to navíc i na ujetém sněhu na silnici, kde má čtyřkolka daleko větší problémy. Daní za délku je samozřejmě daleko větší poloměr otáčení. Bugyna potřebuje i na kolech mnohem víc prostoru než čtyřkolka a s pásy to platí dvojnásob. Tam, kde se se čtyřkolkou v pohodě vytočíte, musíte se Zetkem dvakrát couvat. Díky velkým zrcátkům na kabině a dobrému výhledu to ale není problém.

Naopak nedotáčivost na pásech vám bude vadit v ostrých zatáčkách. Musíte vychytat ideální rychlost, ve které pásy zabírají a tím pádem zatáčejí, ale nejste moc rychlí, aby vás nevynesla zatáčka. Chce to trochu cviku na plynu, ale po pár kilometrech se do toho dostane snad každý. Jo a málem bych zapomněl. Na jízdu se zadním náhonem rovnou zapomeňte. Pásy na bugyně potřebují 4×4 po celou dobu, jakmile zapnete zadek, okamžitě zapadnete. Co naopak nebudete skoro potřebovat, je Lko. I v hlubokém sněhu a v zasněžených výjezdech si motor vystačil s Hčkem. Pomalejší převod využijete snad jen při tahání těžkého vleku, nebo vyprošťování aut z příkopu (vyzkoušeno!).

Na rozdíl od čtyřkolky je ovládání díky převodům volantu a posilovači naprosto snadné. Na řízení vám bude stačit jedna ruka, i když je lepší raději volant pořádně držet, protože nenadálá rána od pásu vám může volant vyrazit z ruky. Řízení je ale celkově velmi snadné a rozhodně se s ním nenadřete. Zatímco na čtyřkolce musíte v hlubokém sněhu občas pořádně zabrat, v bugyně je jízda náročná asi jako v osobáku.

Stojí to za to

Kombinace Z1000 Sport, pásů Camso a kabiny DFK určitě není zadarmo, ale po dni stráveném za volantem uznávám, že to za to stojí. Pocit toho, že vás ve sněhu nic nezastaví, v kombinaci s pohodlím srovnatelným s klasickým autem, je k nezaplacení.  Zapomenout nesmíme ani na univerzálnost. Na jaře můžete pásy sundat a pokračovat na kolech, no a v létě pak můžou pryč i dveře a přední sklo a můžete si užívat otevřené konstrukce.