Trend poslední doby je větší, delší, širší a hlavně silnější. Ale je celá řada jezdců, kteří prostě dvě stě koní nepotřebují a drifty na trati taky nejsou nic pro ně. A právě těm CFMOTO připravilo bugynu Gladiator Z950.
CFMOTO GLADIATOR Z950 navazuje designově na modelovou řadu CFMOTO, která je aktuálně v nabídce. Hlavním poznávacím prvkem je přední kapota s prodloužením pro logo a samozřejmě světla. Už celkem samozřejmě jsou LEDky v hlavních i zadních reflektorech. Bugyna je homologovaná pro silniční provoz, takže nemohou chybět blinkry a zrcátka. Jsou tu tříbodové bezpečnostní pásy, což s ohledem na užití asi bohatě stačí. Vzadu je také tažné zařízení na poměrně dlouhém nástavci. I to má svůj důvod, kola jsou hodně vytažená a pokud by bylo tažné kratší, budete s nimi v ostrých zatáčkách škrtat o vlek. Na trial doporučuji sundat.

Interiér odpovídá aktuálním standardům CFMOTO. Volant vypadá a drží se velmi příjemně. Před ním je palubní deska tvořená barevným displejem. Je jednoduchá a ukazuje všechno, co potřebujete. V interiéru je jinak vše tam, kde to hledáte. Super je celá řada úložných prostor. Ergonomie jako taková je ale příkladná. Jsem vyšší postavy a do bugyny jsem se v pohodě vešel a dosáhl jsem akorát na vše, na co jsem dosáhnout potřeboval. Třeba i na plechovku nealka, pro které jsou v kabině držáky…

Hodí se všude
Když oživím dvouválcový motor (stejný jako v Z1000) umístěný za sedačkami, ozve se sympatický bublavý zvuk, který zní příjemně, ale není nijak otravný. Zajímavé je, že řazení jde i na relativně syrové čtyřkolce hladce a kvalty zapadají bez problémů. To u nových převodovek nebývá úplná samozřejmost.

Skvělá je také reakce motoru na plyn. Velmi ochotně se vytáčí a odezva je v podstatě okamžitá. Díky tomu můžete rychlost jízdy regulovat velmi citlivě a okamžitě reagovat na smyk a podobné záležitosti, které vás budou v terénu čekat.

Nejdřív jsem s bugynou jel 70 km nočního okruhu, kde jsme vyzkoušeli nejen asfalt, ale taky spoustu polňaček. A rozhodně jsme nešetřili rychlostí. Na silnici je rozumná devadesátka. Při ní má motor ještě únosné otáčky a hlavně máte stroj pod kontrolou. Překvapivě ani v takové rychlosti a na terénních gumách není bugyna nervózní a to je užší, než základní Z1000. I v zatáčkách jsem měl pocit dostatečné kontroly a nebyl problém ani se svižnými průjezdy.

Brzdy jsou pro jízdu v terénu ideální. Dobře se dávkují a dávají vědět, kdy se kola zablokují. To se hodí třeba na trati, kde musíte odbrzďovat do zatáček a do smyku se dostanete ani nevíte jak. Na polních cestách bylo ale cítit, že tohle je to pravé. Bugyna filtrovala nerovnosti a fungovala přesně tak, jak bych od volnočasového side-by-side čekal. Klidně si dovedu představit celodenní ježdění někde v Rumunsku, nebo i vícedenní expedici. Tam by to jen chtělo ke střeše doplnit ještě přední sklo.

Na trať tahle věc vlastně úplně nepatří, ale když už jsme jeli okolo, dal jsem si pár koleček v Dalečíně. A musím říct, že na limitech jsem byl dřív já, než bugyna. Zvládla skoky, drifty do táhlých motokrosových zatáček, ale i ostré výjezdy.

Super je, že podvozek snese i větší nerovnosti a chová se způsobně při odbrzďování do zatáček na rozbité trati. To je totiž největší slabina většiny čtyřkolek a side-by-side. Třešničkou na dortu pak jsou skoky, na kterých si musíte jen ohlídat, abyste měli správný nájezd, ale i když to úplně nevyjde, podvozek vás podrží.
Na každý den
Je prima, že moderní side-by-side už jsou velmi pohodlná, mají spoustu úložného prostoru a dají se používat každý den. Nemusíte se bát do nich sednout ani cestou na oběd do města, protože fungují i na silnici. Stejně tak s nimi můžete vyrazit na výlet po polních cestách, nebo na expedici. Offroadmaraton, nebo Dakar s CFMOTO Gladiator Z950 asi nevyhrajete, ale proto tu není. Je to parťák, který vám může dělat radost každý den.