Kabina DFK pro čtyřkolky CFMOTO

Photo of author

Autor: Matěj Oliva

Pracovní čtyřkolka je skvělá věc, můžete s ní uklízet sníh, tahat dřevo, svážet seno nebo uklízet chodníky. Ale zkuste si někdy osm hodin sedět na čtyřkolce v mrazu a větru nebo v dešti. Už jsme si zvykli, že na UTV se dělají střechy, ale i celé kabiny včetně topení. Co ale čtyřkolka? Že to nejde? Tak se podívejte.

Na první pohled vypadá celý systém hodně zajímavě a víc než drsnou čtyřkolku připomíná nějaké vozítko pro komunální služby. Takže – jak je taková KABINA DFK udělaná? Celý plastový skelet je pevně přidělaný ke čtyřkolce a maximálně využívá všech úložných prostor na ní. Uvnitř kabiny tak máte k dispozici oba nosiče. Do kabiny se samozřejmě vejde i spolujezdec a určitě nejste limitovaní jeho výškou. Manipulace se čtyřkolkou je i v kabině stejná jako normálně, jen zrcátka se přesunula ven a jsou větší. 

V souvislosti s kabinou přibylo pár ovladačů. Jeden z nich má na starost zapínání stěrače a ostřikovače předního skla. Ten druhý pak ovládá věc, kterou bych na kabině opravdu nečekal – vyhřívání předního skla. Díky němu se sklo nemlží a i bez ofuku stále dobře vidíte na cestu. Skvěle jsou řešené boční dveře. Pokud je teplo, můžete je mít srolované u střechy. Když je potřeba, stačí rozepnout dvě přezky, dveře se vyrolují dolů a magnety je drží na svém místě. Sedí to přesně, je to rychlé a překvapivě dobře to těsní. Zkoušeli jsme projet brodem a i při rychlé jízdě, kdy se voda hrnula i na střechu, se do kabiny dostalo jen trochu vody na nohy jezdce, a to až asi při třetím průjezdu. Při běžném dešti nebo sněžení jezdec zůstane v suchu a v pohodě. 

Zvládnete vše

Hlavními uživateli kabiny na čtyřkolku by měly být především obce a firmy, které potřebují čtyřkolku celoročně provozovat po celý den za každého počasí. Dovedu si ji ale představit i jako zásobování horské chaty nebo taxi pro věci lyžařů na horské boudě. X1000 je špičkou v modelové řadě CFMOTO, je robustní a hlavně má ve svých útrobách velký dvouválec, který jen tak neunavíte. Zkusili jsme radlicí přemístit nějaký ten písek a hlínu a problém to nebyl. Jen je třeba si zvyknout na omezení výhledu kvůli kabině, prostě nejste venku. S tím si ale budete muset poradit i v Multikáře. Pokud si nejste jistí, co se před vámi děje, stačí otevřít dveře a podívat se bokem. Čtyřkolka má kromě možnosti nést vpředu adaptér radlice samozřejmě i homologované tažné zařízení a tahat se rozhodně nebojí.

Kabina ve srovnání se čtyřkolkou v podstatě nic neváží a jízdní vlastnosti Gladiatora se nemění. Čtyřkolka je stejně stabilní a když se utrhnete ze řetězu, můžete si dovolit skoky i drifty, kabina to v pohodě vydrží. U UTV se většinou řeší ještě vytápění kabiny. To ale u čtyřkolky odpadá. Jste totiž zavření v jednom prostoru s motorem, který prostor kabiny přirozeně vytopí v podstatě na ideální teplotu.

Ještě nesmím zapomenout na vyhřívané rukojeti, které byly na CFMOTu namontované. Jde o novinku od firmy Koso, která má zásadní výhodu ve spojení rukojeti přímo s ovládacími prvky, takže nemáte žádné oddělené jednotky na řídítkách. V praxi fungují výborně, kromě rukojetí máte vyhřívanou i páčku plynu. V podstatě už není moc věcí, které byste mohli na Gladiatora nasadit, abyste byli víc v pohodlí. 

Funguje to!

O čtyřkolkách obecně platí, že jde o jedny z nejuniverzálnějších a nejvariabilnějších vozidel vůbec. Dokáží tahat, tlačit, uklízet, převážet,… Můžete na nich mít kola nebo pásy, no a teď na vás navíc ještě nebude pršet a bude vám teplo. Kdo používá čtyřkolku celoročně, rozhodně tohle řešení ocení a i finančně to rozhodně vyjde podstatně lépe, než různá komunální vozítka, nebo traktůrky.